Wielkie Panatenaje były głównym świętem poświęconym patronce Aten.

Wielkie Panatenaje były głównym świętem poświęconym patronce Aten. Obchodzone od niepamiętnych czasów, stawały się świętem ogólnopaństwowym dzięki działalności Pizystrata. Głównym ich składnikiem było okazanie wdzięczności patronce miasta. 

Jak często wiadomo bogini Atena była patronką Aten i całej Attyki. W układu spośród ostatnim nadawano jej nowe przydomki: Polias – opiekunka miasta, Bulaia – zapewniająca dobrych rad, Ksenia – przestrzegająca praw gościnności, Agoraja – czuwająca nad mówcami wychodzącymi na ciele. Z koncentracji na jej charaktery – tarczę, hełm, dzidę – była także uznawana za patronkę wojny. Według mitów greckich została opiekunką miasta w efektu walki stoczonej z Posejdonem. Mieszkańcy postanowili uczynić Atenę swoją patronką, jeśli ta przekazywała im drzewo oliwne, które oprócz winnej latorośli, było główną podstawę gospodarki Aten. Głównym świętem obchodzonym na twarz patronki były Panatenaje. Celebrowano spożywa w maju Hekatombajonie (przełom lipca i sierpnia). Święto to wykorzystało istotniejszego znaczenia za czasów tyranii Pizystrata (VI w. p.n.e.) Władca ten wykonałem spośród nich bowiem święto o miejscu ogólnopaństwowym – Wielkie Panatenaje, które obchodzono co cztery lata, w trzecim roku każdej olimpiady.

Uroczystości ku czci Ateny, trwały 5 dni. Najistotniejszym elementem była procesja, która szła od miejskiej bramy zwanej Dipilonem do Erechtejonu, otrzymującego się na Akropolis. Zawierała się tam świątynia Ateny Polias. Głównym celem procesji było przekazywanie bogini mądrości nowego peplosu. Podarunek ten noszono na otwarty na maszcie świętego okrętu, wyposażonego w towarzystwa. W pochodzie tym wybierała udział cała ludność polis. Prowadzono również zwierzęta, ponieważ podczas składania peplosu składano rezygnację z wołów. Święto urozmaicane było różnego sposobu zawodami sportowymi, takimi jak wyścigi rydwanów, zawody lekkoatletyczne, jak również oraz każdego typie konkursy muzyczne czy literackie. Wielkie Panatenaje istniały od 24 do 28 Hekatombajonu. Bezpośrednio po bitwie pod Salaminą dodano jeden dzień więcej, aby uczcić zwycięstwo Temistoklesa nad Persami. Pochód panatenajski jest nam znacznie dokładnie znany dzięki fryzowi Fidiasza, który ustalał się w Partenonie.