Programiści biorący się tworzeniem algorytmów wykorzystywanych w wolnych samochodach powinni zrobić się na ostatnie, iż ich twórczość może szybko bronić się przedmiotem gorącej debaty etycznej.

Programiści biorący się tworzeniem algorytmów branych w wolnych samochodach powinni przygotować się na ostatnie, że ich rzecz może szybko stać się przedmiotem gorącej debaty etycznej. Rosnąca popularność autonomicznych pojazdów zaprząta już głowy prawników i ustawodawców. A toż dlatego, że mieszają się kwestie ciepła i niska, powiązane z bezpieczeństwem na jeździe.

Samochody autonomiczne zajmują się coraz lepszą prasą, a zainteresowanie nimi występuje. Prezentowane są raporty, z jakich powstaje, iż jego autonomiczne auta są coraz większą sumę kilometrów bez decyzji i bez tworzenia sytuacji niekorzystnych dla ruchu. Widoczny jest uzupełniający się optymizm całej branży motoryzacyjnej, jeżeli idzie o przyszłość tego typu aut. Ich seryjną produkcję uruchamiają lub uruchomią wkrótce: Mercedes, Ford, Citroen, Volvo.

Niemal każdy zawierający się producent może więc dzisiaj zbudować autonomiczny pojazd, sprawdzić go oraz przygotować do obrocie. Ale toż jedynie początek. Jeszcze pewien czas popyt na auta i przychody koncernów z urzędu ich sprzedaży będą płytkie ze powodu na skomplikowane kwestie prawne i… prawe.

Czas na przykład. Na ulicy widzimy samochód prowadzony przez człowieka. Poza niego siedzi żona, z końca dwójka dzieci. Nagle przed pojazd wybiega dziecko, goniące za piłką. Odległość między dzieckiem oraz pojazdem jest niewielka. Co sprawia kierowca odruchowo? Albo gwałtownie hamuje, albo gwałtownie skręca… i siada na drzewie, ścianie, w dole, a w kilka optymistycznym scenariuszu wpada w innych pieszych. A co się dzieje, jeśli w takiej samej dol spotyka się pojazd autonomiczny? Wyobraźmy sobie, że jego kierowca zadowolony z ostatniego, że nie musi się niczym przejmować, zrobił sobie minutową drzemkę. Samochód musi więc sam wybierać, co sprawiać, jak na trasę wyskakuje dziecko. Co robi auto? Nie rozumiemy. Chce z tego, jak stało zaprogramowane.

W skrócie, można teoretycznie wybrać trzy bogaty w – określmy to – etycznym programowaniu algorytmów, które mogą decydować w pełnym stopniu o prowadzeniu samochodu.

Pierwsza droga zakłada, iż w formy wypadku i zagrożenia bycia, liczy się solidarnie dobro wszystkich uczestników wypadku (czyli kierowca, pasażerowie i dziecko na linii). W przeciwnym rozwiązaniu najistotniejsze jest bycie pieszych i uczestników kroku.

W trzecim ujęciu celem jest warta życia kierowcy a pasażerów.

Wszystko więc zależy, jaki algorytm będzie w współczesnym przypadku planujący i jaki z nich wybierze konkretna firma.

Niedawno przedstawiciel koncernu stwierdził, iż w sprawy bezpieczeństwa jego firma gra na rodzaj, w jakim w liczby kolejności zapewnione jest bezpieczeństwo pasażerów pojazdu autonomicznego. No tak, czy a takie „programowanie” samochodu byłoby prawne w świetle prawa? Raczej nie. Trudno to te informacje stosować do celu poważnie. Nie poprawia to wprawdzie faktu, że kwestia odpowiedzialności za algorytmy zastosowane w autobusach jest główna. I człowiek tą uwaga będzie potrzebował wziąć.

Ciekawe jednocześnie pewno żyć sięgnięcie po opinie potencjalnych zainteresowanych tego gatunku aut. Pytania dotyczące kwestii wypadków i bezpieczeństwa zrealizowano w kilku krajach. Prestiżowy magazyn wybiera się na te, w których otrzymało udział nieco więcej 1900 osób. Wykazałoby się, iż w odpowiedzi na badanie, czyje życie jest najaktualniejsze w pozycji wypadku – występujących w samochodzie, czy przechodnia, większość badanych świadczyła tego nowego. Ale teraz na pytanie, czyli w kontaktu spośród obecnym, po pierwsze: badani chcieliby, żeby ten pogląd został prawnie usankcjonowany a po drugie: czy jeśli tak się stało, to postanowili się na zakup pojazdu autonomicznego, odpowiedzi były szkodliwe w obu przypadkach!

Gdyby te przykłady traktować jak symptomatyczne dla nowego zamieszania w postaciach etycznych, to przedstawiciele koncernów nie mogą istnieć do końca zadowoleni.

Dopóki więc potencjalny klient nie będzie korzystał całej pewności, co go oczekuje w sprawy, w której samochód autonomiczny spowoduje wypadek, natomiast on będzie pracowałeś za jego kierownicą, dopóty trudno będzie plotkować o tym, że popyt na ostatnie materiały ruszy z miejsca. Pracownicy nie będą ufali technice, gdyby nie poczują się chronieni przez prawo. Ale czy prawda będzie w kształcie przewidzieć wszystkie możliwe rodzaje i sytuacje?

Przyszłość jest milsza

Trudno dodatkowo nie odnieść się do kwestii, na ile sama nowoczesna technika może zwiększać poczucie naszego bezpieczeństwa. Możemy optymistycznie widzieć w perspektywę i wyobrazić sobie czas, w którym na trasach unoszą się prawie wyłącznie pojazdy autonomiczne. Ich wewnętrzne systemy internetowe na linii na bieżąco będą się ze sobą komunikowały a dzięki temu tworzyły użyteczne zachowania pojazdu, zarówno w kontaktu do następnych uczestników ruchu. O bezpieczeństwo drogi będą pytać włożone w samochodzie czujniki cechu i radary, dzięki którym prędkość pojazdu będzie dopasowana do środowiska też nowych samochodów.

Producenci pojazdów autonomicznych już teraz chętnie otwierają się na poszukiwania, z których powstaje, że pojazdy autonomiczne znacznie zredukują liczbę wypadków. Przykładowo, według analityków w jednej tylko Wielkiej Brytanii dzięki samochodom autonomicznym do 2030 na odległościach zginie o ok. 2,5 tys. osób mniej. Niestety, ciągle wspominamy o jakości laboratoryjnej, teoretycznej. Bo wiemy, że przez jeszcze duży czas na liniach będą dominować kierowcy w częstych pojazdach, pozbawionych elektronicznego pilota.