Kto z nas wyobraża sobie dzień wolny wypicia filiżanki ulubionej kawy?

Kto z nas wyobraża sobie dzień bez wypicia filiżanki ulubionej kawy? Podczas jednej z wyczekiwanych chwil w procesu dnia, wydobywamy się od codziennych obowiązków i delektujemy się smakiem oraz aromatem ulubionego naparu. Kawa nie tylko daje nas na nogi, a stanowi również nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich. Czy dziwili się jaki kawa może mieć wpływ na bliskie zdrowie? Bądź jej picie szkodzi, a że pomaga? Na te zagadnienie spróbujemy sobie odpowiedzieć. 

Kto z nas myśli sobie dzień wolny wypicia filiżanki ulubionej kawy? Podczas jednej z wyczekiwanych chwil w układzie dnia, otwieramy się od zwykłych obowiązków i delektujemy się smakiem i aromatem ulubionego naparu. Kawa nie tylko stawia nas na nogi, natomiast jest jednocześnie nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich. Czy zastanawialiśmy się jaki kawa że tworzyć nacisk na nasze zdrowie? Czy jej picie szkodzi, a że skutkuje? Na te badanie spróbujemy sobie odpowiedzieć. 

Działa pobudzająco, pomaga usunąć oznaki senności (choć u niewielkiego odsetka ludzi na świecie kawa nawet w niedużych dawkach działa odwrotnie – usypia zamiast ożywiać). Ponadto kawa dotlenia mózg, poprawia uwagę oraz opinia krótkotrwałą.

Naukowcy z uniwersytetu w Birmingham odkryli, że kawa może zapobiegać zanikom pamięci u kobiet starszych, ponieważ wprowadzona w niej kofeina zmienia elektryczną aktywność komórek mózgowych wzmacniając fale gamma odpowiedzialne za procesy zapoznawania się i pamiętania.

Najważniejszą substancją odpowiedzialną za działanie kawy jest kofeina, która powoduje działanie kory mózgowej oraz wszystkiego centralnego układu nerwowego. Kofeina zmniejsza uczucie zmęczenia, wywołuje obniżenie napięcia mięśni gładkich, powodując odprężenie także milsze samopoczucie.

Tolerancja kofeiny u dorosłego człowieka jest różna. Stanowi o niej znacznie czynników, m.in. nawyki żywieniowe, wiek, płeć, masa ciała bądź też uwarunkowania zdrowotne. Optymalne spożycie u kobiet starszych to 100 – 300 mg kofeiny na dzień, czyli od 1 do 2 filiżanek kawy dziennie. Dawka 3 filiżanek istnieje teraz uznawana za dużą bezpieczną ilość dla kobiet młodych. Natomiast spożycie 1000 mg kofeiny dziennie pewno stanowić teraz toksyczne dla polskiego układu! Pamiętaj przy tym, że kofeina znajduje się nie dopiero w czarnej kawie.